Treceți la conținutul principal


Dansul călucerilor este unul dintre cele mai valoroase dansuri tradiţionale româneşti  din localitatea Grebenaț.


Călucerul este un străvechi dans românesc speficic pentru Muntenia și Oltenia, dar şi pentru Moldova. Îl amintește şi Dimitrie Cantemir în opera sa Descriptio Moldavie. În Ardeal l-a ”importat” Iacob Mureșan pe la jumătatea secolului al XIX-lea, cu scopul de a trezi sentimentul național la românii ardeleni, iar din Ardeal dansul a trecut şi în Banat. Trebuie săpecificat că și melodia, dar și figurile și modul de interpretare în Banat se deosebesc de cele ale dansului din alte zone geografice.
În Banatul sârbesc primele atestări ale călușarului sunt de la un concert ținut la Biserica Albă în anul 1877, pentru ca pe parcurs să apară formații de căluceri în majoritatea localităților.
Este interesnat faptul că în fieare localitate dansul călucerilor avea unele specificuri, astfel că se deosebea de la o localitate la alta.


Dansul era jucat doar de bărbați, iar fetele nu participau la concerte ca dansatoare. Odată cu introducerea perechilor de dansatori la concertele românești, începând cu perioada postbelică, călucerii și-au pierdut din importanță și cu timpul dansul a fost scos din reperoriul cultural din satele bănățene, astfel că azi se dansează doar la Grebenaț, cu ocazia fășancului.

Dansul în sine nu este unul întâmplător, iar costumul unui călucer trebuie să îndeplinească anumite cerinţe foarte clar stabilite.
Călucerii reprezintă participanții dansului.
Pe seama călucenilor au circulat tot felul de legende - unele adevărate, altele închipuite. Cert este că el reprezintă una dintre cele mai originale tradiţii româneşti. Dansul călucerilor, este atât de ritmat încât îţi readuce instantaneu buna-dispoziţie, nu este defel unul  jucat la întâmplare, ci tehnica şi paşii sunt bine aleşi. De asemenea, costumul unui călucer trebuie să îndeplinească anumite cerinţe foarte clar stabilite.
La Grebenaț călucerii pot fi admirați în ziua vestitului maschembal făşancul, pe străzile din sat, conduşi de un vătaf şi îmbrăcaţi în frumoasele costume populare româneşti, acompaniaţi de muzicanţi, merg din casă în casă, dansând dansul călucerilor.


Ouarii sunt căpeteniile ale călucenilor, ei merg înaintea cetei de căluceri şi vestesc sosirea acestora. Sătenii  care îi primesc pe căluceri, le dau ouarului câteva ouă. Ouarii au câte un coş de nuiele în care gospodari pun ouăle.  Vătaful, pe de altă parte, este conducătorul al cetei de căluceri. El merge singur,  înaintea cetei de căluceri, care merg câte doi. Vătaful este respectat de către căluceri fiindcă  el este cel care instruieşte ceata şi conduce jocul cu autoritate.

Înainte ca dansul să ajungă să fie jucat în seara făşancului  pe senă, ”se bate” în bătătura, pe la curțile  fiecărui gospodar. Dansul călucerilor este un dans specific împărţit în 12 figuri de dans pe care le dansează tinerii săteni,  cu lovituri ale călcâielor, bătăi apăsate în pământ, sărituri în aer şi strigături. Numărul călucenilor este, de regulă, impar.

Pentru  dansul la fiecare casă călucerii sunt răspălătiţi cu:  prăjituri, suc şi bani. Dansul e împărțit în două părți: așa-numitul călucerul mare și mic. Călucerul mic se mai joacă și prin alte sate si azi. Dar călucerul mare doar la Grebenaț. Astfel dansul călucerului a ajuns unul specific pentru localitatea Grebenaț, tinerii grebenceni păstrând această tradiție intactă. Adriana Petroi



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...