Treceți la conținutul principal

Mihai Eminescu și românii din Banatul sârbesc

Marele poet Mihai Eminescu nu a avut legături directe cu românii din părțile vestice ale Banatului, găsite azi în cadrul P.A. Voivodina. Totuși, nu putem spune că ele nu au existat deloc, documentele timpului confirmând că poetul nepereche totuși întreținea unele relații și cu populația din această parte a Banatului. În primul rând, Eminescu avea un coleg de școală din localitatea Sân-Mihai, și anume pe viitorul inginer Ioan Muntean. Legătura sa cu românii din Banatul sârbesc a apărut însă și în alte împrejurări, deloc fericite pentru cei implicați în această poveste. Despre ce este vorba, veți afla în rândurile care urmează.
Părţile de sud-vest ale Banatului istoric se găseau până în 1872 în Graniţa Militară Bănăţeană, din cadrul Monarhiei Habsburgice, iar desfiinţarea ei a provocat agravarea poziţiei foştilor grăniceri, rămaşi fără privilegiile de care se bucurau până atunci. În condiţiile în care este prezentă şi o creştere considerabilă a numărului locuitorilor în lumea rurală bănăţeană, problema agrară a devenit şi mai nefavorabilă pentru familiile cu mulţi copii, dar cu pământ puţin. În curând, apar primele încercări de părăsire a localităţilor de baştină şi de emigrare a românilor bănăţeni în Dobrogea, la începutul anilor optzeci, acţiune care a suferit eşec.
Încercarea de a se coloniza în Dobrogea şi eşecul acestei acţiuni va provoca nemulţumire atât în rândul ţăranilor afectaţi direct în aceste evenimente, cât şi în opinia publică a regatului român, care a reacţionat printr-o serie de articole în ziare şi prin acţiuni de colectare de ajutor pentru ţăranii nefericiţi care au fost constrânşi să se întoarcă în localităţile de unde proveneau.
Mai concret, este vorba despre cca. 300 de familii de români provenind din localităţile actualului Banat sârbesc - din părţile de sud-vest ale Banatului istoric, şi anume din Sân-Mihai (azi Locve), Sân-Ianăş (azi Bariţe), Mărghita şi într-un număr mai mic din Petrovasâla (azi Vladimirovaţ), Alibunar şi Uzdin. Ajunse la Bucureşti, în decembrie 1881, familiile de ţărani bănăţeni au sperat că-şi vor continua drumul către Dobrogea, însă a avut loc un eveniment mai puţin aşteptat: intervenţia consulului austro-ungar la Bucureşti, care a cerut de la autorităţile României să-i întoarcă pe aceşti cetăţeni ai monarhiei dualiste în satele de unde au plecat, „temându-se ca fenomenul să nu ia caracter de masă”. Guvernul României acceptă în sfârşit şi se supune revendicărilor austro-ungare, plătindu-le ţăranilor trenul până la Vârciorova, iar de acolo, fiecare familie trebuia singură să se descurce şi să-şi găsească, în plină iarnă, posibilitatea de a se întoarce în satul natal. Situaţia acestor familii a fost una disperată, pentru că la plecare în România şi-au vândut sau lichidat tot ce aveau acasă, iar acum nu mai aveau nici bani ca să se întoarcă înapoi. Astfel, au fost nevoiţi să se întoarcă pe jos în fostele lor sate, flămânzi, istoviţi de oboseală şi de frig. În apărarea acestor nenorociţi a stat şi Mihai Eminescu, care într-un articol publicat în gazeta Timpul menţionează, printre altele, că „sărmanii emigranţi s-au întors în Banat, ducându-şi morţii în spinare”. Un alt nume ilustru al epocii, Mihail Kogălniceanu, în numele unui grup de deputaţi a depus o Moţiune în care a cerut ca „guvernul să păzească cu sfinţenie vechea ospitalitate, vechiul obicei al pământului, de vreme ce România nu are cu statele vecine convenţiuni cari s-o oblige la dureroasa estrădare a unor familii de origine română”.
Despre acest eveniment nefericit s-a scris şi în alte publicaţii, atât din România, cât şi din Austro-Ungaria, precum Luminătoriul din Timişoara, Familia din Oradea Mare, Foaia diecezană din Caransebeş, Românul, România liberă din Bucureşti ş.a. Au fost organizate colecte pentru ajutorarea acestor familii (32 familii din Sân-Mihai, 48 de familii din Sân-Ianăş, 18 familii din Mărghita), la care şi-au dat contribuţia George Bibescu, Vincenţiu Babeş, Vasile Maniu, Pavel Rotariu ş.a.
Text: prof.dr. Mircea Măran

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...