Treceți la conținutul principal

Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbescPartea a III-a

Bisericile din centrul Alibunarului

Odovadă a existenței unei vieți bisericești românești în această perioadă este și manuscrisul păstrat pe paginile Cazanie lui Varlaam, exemplarul de la Râtișor, pe care l-a cercetat diaconul Nicolae M. Popescu din Vechiul Regat în anul 1908 și l-a amintit în notele sale de călătorie intitulate Prin Banatul Timișoarii, de unde desprindem următorul citat, care se referă la acest manuscris păstrat la Râtișor: „Cartea românească de învăţătură de Varlaam mitropolitul, Iaşi, 1643. Exemplarul, bine păstrat, la urmă cu mai multe foi scrise cu mâna, stă pe strana dreaptă a bisericii. La urmă însemnarea: „Să se ştie c-am îngrupat pre popa Bratul în luna lui martie, în 25 dnă, văleat ot rojdest(v)a H[risto]va 1684”.” Această scurtă notă reprezintă cel mai vechi text în limba română din în Banatul sârbesc. 
Al doilea document prin care este atestată folosirea limbii române în secolul al XVII-lea în Banatul sârbesc este scrisoarea egumenului Grigorie de la mânăstirea Srediștea Mică din anul 1698 către episcopul Gherasie al Vârșețului și Caransebeșului, în care îl anunță pe episcop, în limba română, despre încercările, nereușite de fapt, de catolicizare a călugărilor din mânăstirea Srediște. Acest document l-a publicat pentu prima dată cercetătorul Dorinel Stan în Monografia mânăstirii Srediște . 
Alibunarul  a reprezentat de-a lungul veacurilor una dintre cele mai importante localităţi din Banatul de sud, în special având în vedere poziţia sa geografică favorabilă. 
Panorama Alibunarului

Datele arheologice ne dovedesc că aici omul trăia încă în perioada preistorică, dar şi în antichitate, în special fiind interesantă ipoteza, susţinută de Bogdan Petriceicu Hasdeu, dar neconfirmată de descoperirile arheologice sau de alte surse, conform căreia la Alibunar se găsea un timp, în secolul al V-lea, reşedinţa regelui hun Atila. 
Lăsând la o parte legenda despre fântâna lui Ali, despre care se crede că ar fi dat numele acestei localităţi, ştim că Alibunarul  a fost vizitat în anul 1662 de călătorul turc Evli Celebi, care îl aminteşte sub acest nume în notele sale de călătorie , iar la sfârşitul secolului al XVII-lea localitatea este amintită în câteva rânduri în timpul Marelui Război al Ligii Sfânte (Războiul Vienei) în legătură cu trecerea trupelor turceşti prin această parte a Banatului, şi anume în anii 1695 şi 1697. Concret, pentru noi este interesant faptul că Alibunarul este amintit în Istoria Imperiului Otoman a lui Dimitrie Cantemir (1697), cu ocazia trecerii prin această localitate a sultanului Mustafa II. Cantemir definește Alibunarul ca „Localitate din Ungaria pe drumul spre Timișoara” (p. 328), unde la 17 septembrie 1797 sultanul Mustafa al II-lea l-a numit de mare vizir pe guvernatorul Belgradului Amcazade Köprülü Husein pașa, care va deține această înaltă demnitate până în anul 1702 (p. 552). Alibunarul este cu această ocazie decris ca „Fântâna lui Ali [...] un loc la jumătatea distanței dintre Timișoara și Belgrad. Este la loc foarte înalt și oferă  privitorilor posibilitatea să vadă până departe, motiv pentru care spionii de ambele părți merg de obicei acolo” (p. 275).
Text: prof.dr. Mircea Măran
Fotografii: Adriana Petroi

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbesc Panorama oraşului Vârşeţ Elementul etnic românesc a fost prezent în Banat din cele mai vechi timpuri. Încă din evul mediu timpuriu, din perioada formării limbii și a poporului român, putem vorbi despre prezența unor elemente protoromânești în Banatul de sud-vest. Concret, este vorba despre o populație valahă, pe care o amintește notarul regelui maghiar Bela al III-lea în Cronica sa Faptele ungurilor. Aceasta se face în contextul descrierii cuceririlor maghiare ale Câmpiei Panonice care au avut loc începând cu anul 896, prin venirea triburilor ungurești sub conducerea lui Arpad. Atacul unguresc asupra ducatului lui Glad, care își avea una din reședințele sale în cetatea Cuvinului, aduce primele informații, ce e drept confuze, despre prezența protoromânilor în zonă. Anume, în ajutorul ducelui Glad, stăpânul acestor teritorii, care s-a închis în cetatea Cuvinului pentru a se apăra de agresori, au venit

Banatul sârbesc este la fel de bogat ca şi Banatul românesc

Atlas cultural al Banatului sârbesc Banatul, regiune unitară până atunci, a fost sfârtecat în 1919. Treimea de sud-vest a fost detaşată de celelalte două treimi şi, datorită graniţei existente între ei, bănăţenii au început să uite unii de alţii. Abia în ultima vreme ne-am redescoperit. Banatul sârbesc este la fel de bogat în mărturii istorice, deţine monumente impresionante şi are un trecut la fel de glorios ca şi Banatul românesc. Din aceste motive, şi trecutul său a fost multă vreme ţinut sub preş. În martie 2007 a apărut un frumos Atlas cultural al Banatului (sârbesc), autor Aleksandar Manojlović, cuprinzând localităţile care deţin vestigii istorice importante şi care au şi unele manifestări de tradiţie. Sunt incluse acolo peste 80 de locaţii acoperind întreaga zonă. Atlasul, editat în limba sârbă, este aproape necunoscut la noi. (România) De aceea am tradus pentru cititorii români informaţiile găsite acolo. Parcurgându-le, vom fi cu toţii de acord că ele conţin o istorie măre

Nunta la români presupune fast și veselie

O nuntă la români presupune fast și veselie, iar tradițiile și obiceiurile de nuntă au fost și vor fi nelipsite.  Cele mai multe obiceiuri de nuntă la români s-au moștenit din generație în generație, astfel că unele dintre ele sunt foarte vechi. Nuntă în perioada interbelică Pe vremuri cele mai frumoase nunți ale românilor se făceau cu siguranță la sate. Acolo, chiar și în vremurile noastre, tradițiile și obiceiurile se întrec în importanță, iar ulițele satelor răsună a veselie și voie bună. Atmosfera este una autentică prin joc, cântec, chiuituri, dar și nelipsitele practici tradiționale. "Hotăresc apoi ziua nunţii, ziua cununiei, făcându-se pregătirile trebuincioase. De comun ziua cununiei e zi de duminică. În ziua premergătoare, adecă sâmbăta, are loc „strigarea la nuntă” (invitarea). Atât din partea părinţilor fetei, cât şi feciorului, doi flăcăi sau feciori anumiţi, îmbrăcaţi în haine de sărbătoare şi încălecaţi pe cai frumoşi, care sunt împodobiţi la urechi cu flori