Treceți la conținutul principal

Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbesc, ultima parte.

Istoricii medieviști Ioan Haţegan, Aleksdandar Krstić, dar și alții, ne atrag atenţia însă şi asupra unei atestări şi mai vechi a Alibunarului, deschizând totodată şi o nouă problemă: era oare Alibunarul numit în evul mediu Maxond?

Anume, este cunoscut faptul că în această parte a Banatului exista în evul mediu, în decursul secolelor XIV-XVI, o localitate numită Maxond, pe care istoricul vârşeţean Felix Milleker a poziţionat-o la 4 km nord-vest de actuala localitate Petrovasâla (Vladimirovaţ), în locul numit Moşanda Mare , o colină care şi azi poartă acest nume. Maxondul este amintit pentru prima dată în documentele medievale în anul 1370, iar o perioadă de timp era şi sediu de district. Se pare că această localitate a primit numele după Mokzun , un nobil alan care probabil a fost proprietarul satului în perioada colonizării alanilor în Banat după marea invazie a tătarilor din 1241-1242. Importanţa acestei localităţi reiese şi din faptul că întreaga parte a Banatului de Sud, numită azi Dunele de Nisip ale Deliblăţii, purta în această perioadă denumirea de Campus maxons. Totodată, Maxondul a fost vizitat şi de personalităţi importante ale epocii, cum ar fi banul de Severin Nicolae Perenyi, care îi scrie regelui maghiar Sigismund chiar din Maxond, în anul 1391, în legătură cu salariile ostaşilor maghiari angajaţi în lupta împotriva turcilor . Localitatea este amintită încă în câteva rânduri, găsindu-se în anumite perioade în posesia unor nume distinse ale epocii, cum ar fi prinţul bulgar Frujin, sau chiar Iancu de Hunedoara, în anul 1456. După părerea lui Milleker, Maxondul a fost distrus mai târziu de turci . 
Citând un defter turcesc din anul 1579 , Haţegan și Krstić  amintesc că în acest defter este prezent şi „satul Alibunar, cu alt nume Moşanda/Maxond”. Este oare informaţia din acest defter dovadă că Alibunarul (deci Maxondul) a fost şi în evul mediu o localitate deosebit de importantă? Arheologia nu ne dă prea multe informaţii referitoare la prezenţa unei localităţi medievale importante nici la Alibunar, nici la Moşanda Mare. În acelaşi timp, se confirmă originea pur turcească a denumirii actuale a localităţii Alibunar, ea reprezentând deci doar o traducere din limba turcă în limba sârbă a „Fântânii lui Ali” (Ali-Pinar), având în vedere faptul că în limba turcă „pinar” înseamnă fântână, adică „bunar” (în sârbă). 
Pe de altă parte, istoricul Dušan Popović  citează un alt document, care ar putea să reprezinte încă o atestare din secolul al XVI-lea a acestei localităţi, un document chiar mai vechi cu două decenii decât cel amintit anterior. Anume, citând alte surse , Popović aminteşte localitatea Mešhond (deci, foarte asemănător cu Maxond), fără a comenta despre ce localitate ar putea fi vorba, în care în anii 1557-1558 se amintesc câţiva locuitori, şi anume: Miladin Latzko, Jovan László, Mladen K., Nikola Jova, Peter Csoban şi Nikola Radits . Aceeaşi locuitori sunt amintiţi şi în localitatea Siond, pe care Popović o citează din alte surse . Este posibil să fie vorba despre aceeaşi localitate? Aceasta ar deschide încă o întrebare: este posibilă o continuitate a populaţiei la Alibunar încă din secolul al XVI-lea şi până azi, pentru că se aminteşte cetăţeanul Latzko, fiind ştiut că şi azi în Alibunar trăiesc mai multe familii românești cu numele Laţcu? Indiferent de originea etnică a acestei populaţii, dacă Mešhond-ul sau Siond-ul este aceeaşi localitate ca şi Maxondul, deci Alibunarul de azi, ar putea reprezenta aceasta o dovadă a faptului că o parte a populaţiei bănăţene trăieşte în continuitate pe acest spaţiu din timpuri foarte vechi, înainte de colonizările habsburgice din secolul al XVIII-lea?
Întrebarea rămâne deschisă, iar istoricii vor încerca, în măsura posibilităţilor, în primul rând în dependenţă de izvoarele disponibile, să găsească un răspuns cât se poate de  precis la această întrebare. În tot cazul, însăşi atestarea localităţii Alibunar în secolul al XVI-lea reprezintă un pas înainte în cunoaşterea mai bună a trecutului mai îndepărtat al Banatului.

Toate materialele, Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbesc, începând de la prima parte şi până la ultima parte, respectiv , cea de astăzi, au fost publicate sub titlul: Românii din Banatul sârbesc în evul mediu și în perioada stăpânirii otomane în volumul: VIVIANA MILIVOIEVICI, VASILE MAN (coordonatori) Colocviul Internațional EUROPA: Centru și margine, cooperare culturală transfrontalieră, Ediția a VIII-a, 23 - 25 octombrie 2019, Arad – Timișoara, CULTURĂ ȘI SPIRITUALITATE ÎN SPAȚIUL ROMÂNESC ȘI EUROPEAN, Editura Gutenberg-Univers, Arad, 2019, pp. 79-86
Text: prof.dr. Mircea Măran

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...