Treceți la conținutul principal

Primul document care atestă existenţa unei biserici la Seleuş este din anul 1776

Bisericile Ortodoxe în Banatul Sârbesc sunt  Biserici cu genealogie şi caracterele lor consacrate de o tradiţie specifică.

În acest sens se poate spune că „românitatea” din Voivodina este contextul creştinismului de aici, un context transfigurat și modelat de credință. Cu alte cuvinte, românismul este un răspuns istoric la evanghelizare şi nu un program al acesteia.
Primul document care atestă existenţa unei biserici la Seleuş este din anul 1776, în care se constată că această biserică era construită din pământ bătut, neterminată şi acoperită doar parţial. Hramul acestei biserici era Sf. Mare Mucenic Gheorghe. Aceasta a fost construită pe cheltuiala cetăţeanului Petru Iancu Baba şi a comunei. Primul registru al botezaţilor începe cu anul 1779, păstrat în Arhiva Comunităţii locale din Seleuş. 

Perioada anilor 1804-1809  reprezintă pentru seleuşeni anii  în care este conştientizată construirea unei noi noi biserici. Astfel, viaţa religioasă de la Seleuş capătă o altă dimensiune, seleuşenii reuşind, prin mijloace proprii, să construiască o biserică nouă, cu hramul Pogorârea Duhului Sfânt, care este şi azi lăcaşul sfânt al enoriaşilor din această localitate. Iconostasul acestei biserici a fost pictat în perioada anilor 1869-1872 de cunoscutul artist bănăţean, pictorul academic Nicolae Popescu. 
La iniţiativa preotului Gheorghe Şdicu, începând cu anul 1936, se organizează la 29 august, în ziua Tăierii capului Sf. Ioan Botezătorul, pelerinajul credincioşilor la izvorul tămăduitor găsit în apropierea satului, cu participarea numeroşilor pelerini, atât din Seleuş, cât şi din alte localităţi. 

Preoţii: În Seleuşul vechi, din secolul al XVII-lea, se amintesc în Catastiful din Ipek preoţii Trifu (1660), Sava şi Damian, cât şi ieromonahul Ierotei (1666). Şirul de preoţi în Seleuşul actual îl începe Iosif Popovici, paroh în perioada anilor 1779-1815, pe timpul căruia a fost construită biserica. Numele preoţilor care au precedat acestuia nu ne sunt cunoscute. Trebuie specificat faptul că la Seleuş erau două parohii ortodoxe române, prin urmare şi doi parohi.  În total, lista preoţilor din Seleuş, începută cu Iosif Popovici, cuprinde 18 nume, dintre care merite deosebite pentru propăşirea parohiei o au în special Nicolae Otonoga (preot între anii 1839-1892), Ştefan Popa (1886-1927), Coriolan Suciu (1918-1951), Gheorghe Şdicu (1907-1958). După moartea lui Coriolan Suciu, Seleuşul rămâne cu un singur preot, cele două parohii unindu-se într-una singură. 

Suntem singurul popor latin şi ortodox într-o mare slavă. Latinitatea noastră s-a legat de Ortodoxie şi invers, căci prin latinitatea noastră am valorizat tezaurul lingvistic, cultural, fiinţial, ca urmaşi ai Romei. Prin Ortodoxia noastră am învăţat să contemplăm, să ne deschidem sufletul spre bine, adevăr şi frumos, ca repere profunde ale creştinismului răsăritean.
Adriana Petroi

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbesc Panorama oraşului Vârşeţ Elementul etnic românesc a fost prezent în Banat din cele mai vechi timpuri. Încă din evul mediu timpuriu, din perioada formării limbii și a poporului român, putem vorbi despre prezența unor elemente protoromânești în Banatul de sud-vest. Concret, este vorba despre o populație valahă, pe care o amintește notarul regelui maghiar Bela al III-lea în Cronica sa Faptele ungurilor. Aceasta se face în contextul descrierii cuceririlor maghiare ale Câmpiei Panonice care au avut loc începând cu anul 896, prin venirea triburilor ungurești sub conducerea lui Arpad. Atacul unguresc asupra ducatului lui Glad, care își avea una din reședințele sale în cetatea Cuvinului, aduce primele informații, ce e drept confuze, despre prezența protoromânilor în zonă. Anume, în ajutorul ducelui Glad, stăpânul acestor teritorii, care s-a închis în cetatea Cuvinului pentru a se apăra de agresori, au venit

Banatul sârbesc este la fel de bogat ca şi Banatul românesc

Atlas cultural al Banatului sârbesc Banatul, regiune unitară până atunci, a fost sfârtecat în 1919. Treimea de sud-vest a fost detaşată de celelalte două treimi şi, datorită graniţei existente între ei, bănăţenii au început să uite unii de alţii. Abia în ultima vreme ne-am redescoperit. Banatul sârbesc este la fel de bogat în mărturii istorice, deţine monumente impresionante şi are un trecut la fel de glorios ca şi Banatul românesc. Din aceste motive, şi trecutul său a fost multă vreme ţinut sub preş. În martie 2007 a apărut un frumos Atlas cultural al Banatului (sârbesc), autor Aleksandar Manojlović, cuprinzând localităţile care deţin vestigii istorice importante şi care au şi unele manifestări de tradiţie. Sunt incluse acolo peste 80 de locaţii acoperind întreaga zonă. Atlasul, editat în limba sârbă, este aproape necunoscut la noi. (România) De aceea am tradus pentru cititorii români informaţiile găsite acolo. Parcurgându-le, vom fi cu toţii de acord că ele conţin o istorie măre

Nunta la români presupune fast și veselie

O nuntă la români presupune fast și veselie, iar tradițiile și obiceiurile de nuntă au fost și vor fi nelipsite.  Cele mai multe obiceiuri de nuntă la români s-au moștenit din generație în generație, astfel că unele dintre ele sunt foarte vechi. Nuntă în perioada interbelică Pe vremuri cele mai frumoase nunți ale românilor se făceau cu siguranță la sate. Acolo, chiar și în vremurile noastre, tradițiile și obiceiurile se întrec în importanță, iar ulițele satelor răsună a veselie și voie bună. Atmosfera este una autentică prin joc, cântec, chiuituri, dar și nelipsitele practici tradiționale. "Hotăresc apoi ziua nunţii, ziua cununiei, făcându-se pregătirile trebuincioase. De comun ziua cununiei e zi de duminică. În ziua premergătoare, adecă sâmbăta, are loc „strigarea la nuntă” (invitarea). Atât din partea părinţilor fetei, cât şi feciorului, doi flăcăi sau feciori anumiţi, îmbrăcaţi în haine de sărbătoare şi încălecaţi pe cai frumoşi, care sunt împodobiţi la urechi cu flori