Treceți la conținutul principal

Barice - Sân-Ianăș

Oricâte ori te-ai duce acolo, tot n-o să-ți vină să crezi că poate exista atâta liniște într-un loc populat de oameni (numai vreo 500, ce-i drept).

Dacă te prinde lăsatul soarelui aici, vei vedea câteva cete de vaci ce se întorc agale spre casă, oprindu-se însă la fântâna satului pentru a-și astâmpăra setea.
O să te surprinzi făcând involuntar cu mâna localnicilor care stau la taifas pe băncuța din fața casei, care te privesc curios și te salută. Și mare ne-ar fi mirarea să te poți abține să nu schimbi două vorbe cu ei.
Dar cum a reușit acest loc conservat în medievalitate să-și păstreze autenticitatea pură în ciuda cruzimii timpului? Nu face greșeala ca, de ajungi în Sân-Ianăș, să petreci numai o oră-două, să îi asculți liniștea și apoi să-ți continui drumul.


Localitatea se aminteşte pentru prima dată în izvoarele documentare  în Catastiful din Ipek din anii 1660 şi 1666 sub numele de Sen Ianoş. O nouă atestare documentară este din anul 1713, în Descrierea Eparhiei de Vârşeţ-Sebeş, când aparţinea nahiei Vârşeţului şi este amintită sub numele de Ianoş,  având 6 gospodării. Pe baza unui manuscris al preotului Ioan Neagoe din 1861, alcătuit după un manuscris mai vechi, dar distrus în timpul Revoluţiei de la 1848, reiese că Sân-Ianăşul este o localitate mult mai veche, întemeiată de preotul Radu Neagoe în anul 1521, împreună cu câteva familii de români veniţi din Transilvania. Stabiliţi pe locul numit Petrii, urmaşii acestora se vor muta mai târziu pe vatra actualului Sân-Ianăş. Aceste informaţii, furnizate de preotul Ioan Neagoe, nu sunt însă confirmate de alte izvoare istorice, astfel că le putem lua în considerare doar ca pe încă una din numeroasele legende referitoare la întemeierea satelor noastre.
În anul 1717 Sân-Ianăşul avea 8 gospodării, pentru ca în curând să fie părăsit. După părerea lui Milleker, localitatea a fost reînfiinţată în 1740, de către români. Din 1779 face parte din comitatul Torontal. Locuitorii au încercat în anul 1783 să treacă în Graniţa Militară, însă nu le-a fost permis. În timpul ultimului război austro-turc, în apropierea localităţii a avut loc o bătălie în care unităţile cavaleriei turceşti au fost respinse de austrieci.
Revoluţia de la 1848-49 a adus mari neplăceri Sân-Ianăşului, a cărei populaţie a fost timp de patru luni fugărită de revoluţionarii maghiari, găsindu-se în refugiu în perioada 13 septembrie 1848-20 ianuarie 1849, iar la întoarcere în sat, l-au găsit aproape complet distrus. Biserica a fost devastată „în chip barbar”.  În perioada interbelică, localitatea poartă numele de Sveti Jovan, pentru ca autorităţile comuniste în urma celui De-al Doilea Război Mondial să-i schimbe numele în Bariţe, nume pe care îl poartă şi azi.

Viaţa culturală
Corul bisericesc a avut o activitate sporadică în perioada interbelică. Se aminteşte în anul 1924 printre corurile invitate să participe la Sân-Mihai la trecerea în revistă a corurilor şi fanfarelor româneşti din Banatul Sârbesc.  În perioada comunistă, corul laic activează câţiva ani în cadrul Societăţii cultural-instructive „Unirea”, pe când corul bisericesc îşi are o activitate neîntreruptă până în timpurile noastre. Fanfara a fost înfiinţată în anul 1936 şi la început avea 23 de membrii, pentru ca după război şi ea să fie încadrată în S.C. „Unirea”
text: Adriana Petroi
fotografii Diana Sporea

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...