Treceți la conținutul principal

Fiecare localitate prezentată de noi are propriul farmec

Frumusețea fiecărui sat nu stă doar în natură, ci și în felul în care localnicii au înțeles să își construiască și să își întrețină localitatea în care trăiesc. Astăzi vă vom aduce la cunoştinţă datele istorice, viaţa culturală şi nu în ultimul rând viaţa duhovnicească a localităţii Nicolinţ.
Biserica din localitatea Nicolinţ
Încă în perioada în care se găseau la Cacova Mică, strămoşii nicolincenilor şi-au ridicat o biserică de lemn. După trecerea lor la Nicolinţ, a fost ridicată o biserică nouă din cărămidă, sfinţită la 1778 de epsicopul din Vârşeţ. Această biserică a reprezentat locul de rugăciune şi lăcaşul sfânt al nicolincenilor până la ridicarea bisericii actuale, în anii 1909-1910, construită în stil bizantin şi având hramul Sf. Mare Mucenic Gheorghe. Picturile au fost realizate de Ant. Şteff din Hondol. 

Date istorice

În evul mediu, în secolul al XIV-lea, pe locul Nicolințului actual se găsea un sat numit Izvor. Următoarea atestare documentară a Nicolinţului este din anul 1404, informaţie furnizată de Felix Milleker, care din păcate nu aminteşte izvorul de documentare. Săpăturile arheologice întreprinse în anii 1991-1992 pe locul numit „Cânipişte”, la intrarea în sat de partea de către Banatski Karlovac, dovedesc însă că hotarul Nicolinţului a fost populat încă în neolitic. În acelaşi loc, au fost descoperite necropole şi urme ale unor aşezări omeneşti din evul mediu, iar ultima aşezare descoperită în acelaşi loc provine din secolul al XVII-lea.

În anul 1459, conform cronicilor Vârşeţene, se amintesc credincioşii din Nicolinţ care veneau de sărbători la Vârşeţ. În Catastiful din Ipek sunt amintite două localităţi:  Nicolinţul Mare (probabil localitatea descoperită de arheologi la „Cânipişte”) şi Nicolinţul Mic, ambele în două rânduri – în 1660 şi 1666. Este interesant faptul că, în ciuda afirmaţiilor că cele două localităţi ar fi dispărut – Nicolinţul Mare în 1698, iar Nicolinţul Mic în 1716, în Catastif se amintesc nume de familii româneşti care există şi azi la Nicolinţ, o dovadă a continuităţii acestei populaţii într-un interval de cel puţin trei secole şi jumătate. Concret, este vorba despre familia Cinci, amintită la Nicolinţul Mare în 1666, sau familia Mateiaş, amintită la Nicolinţul Mic tot în 1666. Despre prezenţa populaţiei româneşti în cele două localităţi ne mai amintesc şi numele de Fiat, Andreiaş ş.a.

Nicolinţul Mare se găsea pe locul Nicolinţului actual, pe când Nicolinţul Mic se găsea mai înspre răsărit. După trecerea Banatului sub stăpânire habsburgică, hotarul celor două sate, despre care credem, pe baza celor expuse mai sus, că nu au dispărut în întregime, au fost luate în arendă de locuitorii satului Cacova, care ca urmare a creşterii numărului locuitorilor în propria localitate, duceau lipsă de pământ. În 1744, cacovenii cer ca 40 de familii din această localitate să fie colonizate la Nicolinţ, şi după ce au primit aprobare de la autorităţi, s-au stabilit în apropierea Nicolinţului Mic, unde au înfiinţat Cacova Mică. Mai târziu, în 1774, din cauza inundaţiilor, Cacova Mică a fost mutată la Nicolinţul Mare, unde se găseşte satul şi azi. În acelaşi an, localitatea a fost încadrată în Regimentul Iliric, iar în 1776 în cel Valaho-Iliric.

În timpul Revoluţiei de la 1848, nicolincenii au fost constrânşi să se ataşeze taberei de la Alibunar a revoluţionarilor sârbi, găsiţi sub administraţia Comitetului Districtual sârbesc de la Panciova, participând în luptele de la Sân-Mihai din luna iunie, prin care a început războiul civil în Banat.
O mare nenorocire s-a abătut asupra satului la 7 august 1944, când avioane de bombardament americane au atacat localitatea, provocând moartea a 22 persoane şi rănind un număr mare de cetăţeni. În aceeaşi zi a avut loc şi atacul aerian asupra Alibunarului.

Viaţa culturală

Reuniunea de citire şi cântări din Nicolinţ a luat naştere în anul 1890. Primele date despre o activitate a acesteia le avem din anul 1891, când amatorii nicolinceni au prezentat un concert în localitatea Alibunar. Pentru înfiinţarea corului din cadrul acestei reuniuni, care activa şi ca şi cor bisericesc, merite deosebite le-a avut preotul Antoniu Popovici. Viaţa culturală în localitate este îmbogăţită prin înfiinţarea fanfarei „Doina” în anul 1936, la iniţiativa preoţilor locali Teodor Petrică şi Teodor Ciobanu. Fanfara a fost instruită de Petru Jurca din Vlaicovăţ.

După război, activitatea culturală la Nicolinţ continuă, realizări demne de menţionat fiind obţinute în special de actorii amatori, în cadrul Zilelor de teatru ale românilor din Voivodina, cât şi de orchestra de muzică populară, condusă ani în şir de Ionel Cornean. Activitatea publicistică este marcată de editarea periodicului „Satul 899”, în redacţia lui Gheorghe Bosioc, care este şi autorul unei scurte monografii a vieţii culturale la Nicolinţ, intitulată „Nicolinţ - pagini de istorie culturală”.

Oricare dintre localităţile prezentate pe acest blog are propriul farmec şi se remarcă printr-o serie de elemente definitorii, tocmai de aceea  încearcăm pe cat posibil să le facem cunoscute tainele.

Adriana Petroi

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...