Treceți la conținutul principal

Un vechi obicei, peţitul

Nunta reprezintă o sărbătoare tradițională foarte importantă în Banat, iar bănățenii încearcă pe cât se poate să respecte acele tradiții moștenite  din generație în generație. La românii din Banatul sârbesc un vechi obicei de nuntă era pețitul.
Nuntă în perioada interbelică

Pețitul era foarte prezent în tradiția populară românească din Banat. Pețitul presupune ca tânărul să meargă, împreună cu părinții, la casa fetei pe care o vrea de nevastă pentru a obține acordul părinților acesteia.
Pețitul mai este o formalitate prin care cele două familii se cunoasc mai bine și, de ce nu, de a organiza un fel de petrecere și, pe de altă parte, de a menține vie tradiția românească.
Această intenție de a peți era dinainte anunțată de către familia tânărului pentru ca la casa fetei să se poată pregăti cele necesare iar oaspeții să fie întâmpinați cum se cuvine.


"Părinţii feciorului merg la părinţii fetei, ca să căpărască (căpara-arvună) fata. Aceasta se face prin o anumită sumă de bani, de comun 5 florini, care rămân la părinţii fetei. Hotărăsc apoi ziua tocmei şi hainele ce au socrii să cumpere fetei. (Un buzdic, (pieptar), o mintie, o păreche de păpuci, o cârpă mare de mătase şi un dulap). Părinţii fetei cer apoi, aşa numiţii „bani de masă”. (Până la 200 florini, după  împrejurările materiale.) Aceşti  bani  sunt ai tinerei (miresei) şi pe care îi dă junele (mirele) în ziua tocmei. Înainte de a se hotărî însă suma „banilor pe masă”, părinţii feciorului zic că dau suma cerută, dar şi ei ar dori să ştie, că ce parte (zestre) capătă tânara? Spunându-li-se aceasta, şi dacă le pare prea mică, cer să o mai mărească cu ceva. (Zestrea de comun constă din 2-3 jughere pământ, după împrejurări. Pe lângă pământ se mai adauge şi o anumită sumă de bani şi altele). Dacă părinţii fetei n-au nimic în contră, sunt înţeleşi pe deplin.

După toate acestea, beau în norocul tinerilor din rachiul (vinarsul) adus într-o ciutură, cârceag mic sau sticlă, de tatăl junelui. Atât la sosirea, cât şi la îndepărtarea părinţilor feciorului, fata sau tânăra le sărută mâinile, fiind dăruită (cinstită) din partea acestora cu bani.

Sosind ziua tocmei, la casa părinţilor feciorului, după amiaz se adună rudele chemate (invitate) - numai cele mai de aproape - care apoi împreună cu junele şi părinţii acestuia, parcurg mai multe strade, chiuind şi în sunetele lăutarilor, merg în trăsuri la tânără, la părinţii fetei. Ajunşi la casa tinerei, sunt poftiţi înăuntru. Până nu merg în odaie, tatăl junelui pofteşte cu rachiu pe tatăl fetei. Acesta bea în sănătatea şi norocul tinerilor. Tot astfel pofteşte tatăl fetei pe tatăl feciorului cu rachiu, care tot în sănătatea şi norocul tinerilor bea. Oaspeţii încă beau într ei. Lăutarii cântă doine poporale. La un timp, oareşcine întreabă, că unde e tânăra? După câteva momente intră tânăra în odaie, condusă de o nevastă tânără, numită „călăuză”, care dă bineţe cu „Bună seara, cuscrilor”. Toţi îi răspund: „Mulţumim d-tale” şi „Bună să-ţi fie inima”. Călăuza apoi se adresează cătră părinţii feciorului: „Cu ce ne dăruiţi (cinstiţi) dacă voiţi să vă sărutăm?” „Cu bani mulţi”, răspund aceştia. Călăuza sărută apoi mâna părinţilor junelui, iar pe tineri în gură. După aceasta tânăra sărută mâna bătrânilor. Toţi, şi oaspeţii, îi dăruiesc bani.

Amândouă părăsesc apoi odaia, în care timp lăutarii cântă de marş. Peste câteva momente iar revin, repetându-se scena de mai sus. Aceasta se face de trei ori, având acea deosebire, că atât tânăra cât şi călăuza întotdeauna îşi schimbă hainele sau îmbrăcămintea. După aceasta, tânăra merge la june, care şade la masă, sau cum zic ţăranii noştri „după masă” şi-l întrebă că cu ce o dăruieşte el pe ea? Junele zice: „Eu te dăruiesc cu o pogace şi cu un măr frumos.” Tânăra ţine poala, unde junele aşează o pogace mică şi un măr. Tânăra apoi părăseşte odaia. Lăutarii cântă de marş, iar oaspeţii strigă în cor şi de mai multe ori „Să trăiască tânăra.” În pogace şi măr e suma hotărâtă  a „banilor de masă”. După câteva momente tânăra vine în odaie, când se începe jocul, jucându-se „Hora”, „Ardeleana”, „Axioane” şi „De doi”.

Când a înserat bine, se aduce cina şi cinează cu toţii împreună. După cină se împart darurile (cadourile) din partea tinerei pe seama părinţilor junelui şi a rudelor acestuia. Socrul mare capătă un rând de albituri, soacra mare un ciupag şi o păreche de poale, junele o cârpă (batistă), iar rudele câte un peşchir (ştergar alb). Afară de aceasta, se leagă de tot calul de la trăsurile cu care au venit părinţii şi rudele junelui, câte un ştergar de pânză albă.

După tocmă, urmează credinţa (fidanţarea), care o săvârşeşte preotul.În ziua următoare, părinţii feciorului merg la părinţii fetei, ca să căpărască (căpara-arvună) fata. Aceasta se face prin o anumită sumă de bani, de comun 5 florini, care rămân la părinţii fetei. Hotărăsc apoi ziua tocmei şi hainele ce au socrii să cumpere fetei. (Un buzdic, (pieptar), o mintie, o păreche de păpuci, o cârpă mare de mătase şi un dulap). Părinţii fetei cer apoi, aşa numiţii „bani de masă”. (Până la 200 florini, după  împrejurările materiale.) Aceşti  bani  sunt ai tinerei (miresei) şi pe care îi dă junele (mirele) în ziua tocmei. Înainte de a se hotărî însă suma „banilor pe masă”, părinţii feciorului zic că dau suma cerută, dar şi ei ar dori să ştie, că ce parte (zestre) capătă tânara? Spunându-li-se aceasta, şi dacă le pare prea mică, cer să o mai mărească cu ceva. (Zestrea de comun constă din 2-3 jughere pământ, după împrejurări. Pe lângă pământ se mai adauge şi o anumită sumă de bani şi altele). Dacă părinţii fetei n-au nimic în contră, sunt înţeleşi pe deplin.

După toate acestea, beau în norocul tinerilor din rachiul (vinarsul) adus într-o ciutură, cârceag mic sau sticlă, de tatăl junelui. Atât la sosirea, cât şi la îndepărtarea părinţilor feciorului, fata sau tânăra le sărută mâinile, fiind dăruită (cinstită) din partea acestora cu bani.
Sosind ziua tocmei, la casa părinţilor feciorului, după amiaz se adună rudele chemate (invitate) - numai cele mai de aproape - care apoi împreună cu junele şi părinţii acestuia, parcurg mai multe strade, chiuind şi în sunetele lăutarilor, merg în trăsuri la tânără, la părinţii fetei. Ajunşi la casa tinerei, sunt poftiţi înăuntru. Până nu merg în odaie, tatăl junelui pofteşte cu rachiu pe tatăl fetei. Acesta bea în sănătatea şi norocul tinerilor. Tot astfel pofteşte tatăl fetei pe tatăl feciorului cu rachiu, care tot în sănătatea şi norocul tinerilor bea. Oaspeţii încă beau într ei. Lăutarii cântă doine poporale. La un timp, oareşcine întreabă, că unde e tânăra? După câteva momente intră tânăra în odaie, condusă de o nevastă tânără, numită „călăuză”, care dă bineţe cu „Bună seara, cuscrilor”. Toţi îi răspund: „Mulţumim d-tale” şi „Bună să-ţi fie inima”. Călăuza apoi se adresează cătră părinţii feciorului: „Cu ce ne dăruiţi (cinstiţi) dacă voiţi să vă sărutăm?” „Cu bani mulţi”, răspund aceştia. Călăuza sărută apoi mâna părinţilor junelui, iar pe tineri în gură. După aceasta tânăra sărută mâna bătrânilor. Toţi, şi oaspeţii, îi dăruiesc bani.


Titlul articolului : DE-ALE ROMÂNILOR, -Datini şi credinţe poporale, la nunţi, în Banat, comitatul Torontatului-Publicat în : Familia, Oradea Mare, nr. 20; 16/29 mai 1904. Autor: Alexandru Țințariu




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...
"De fiecare dată când pășesc pe scenă am emoții dar cred că acesta este un lucru pozitiv. Un om fără emoții nu poate să ajungă la sufletul ascultătorului. Muzica în sine, este plină de emoție". Pentru început vă rog să vă prezentaţi, să ne spuneţi  despre dumneavoastră, unde lucraţi, cu ce vă ocupaţi? Numele meu este Lavinius Nikolajevic și sunt muzician. Chiar dacă pare o descriere simplă, această caracterizare succintă însumează o viață dedicată fenomenului muzical din care cu bucurie fac parte. În momentul de față sunt cadru didactic asociat al Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru, Disciplina de Instrumente tradiționale de suflat din lemn.  Domnule Lavinius, ştim că sunteţi preocupat de muzică. Vă rugăm să ne spuneţi, când aţi îndrăgit muzica ? Pasiunea și aplecarea față de muzică a fost dezvoltată de către bunicul meu Gheorghe Nikolajevic, alături de care am învățat primele note muzicale și primele melodii în perioada copilăriei. Buni...