Treceți la conținutul principal

Un vechi obicei, peţitul

Nunta reprezintă o sărbătoare tradițională foarte importantă în Banat, iar bănățenii încearcă pe cât se poate să respecte acele tradiții moștenite  din generație în generație. La românii din Banatul sârbesc un vechi obicei de nuntă era pețitul.
Nuntă în perioada interbelică

Pețitul era foarte prezent în tradiția populară românească din Banat. Pețitul presupune ca tânărul să meargă, împreună cu părinții, la casa fetei pe care o vrea de nevastă pentru a obține acordul părinților acesteia.
Pețitul mai este o formalitate prin care cele două familii se cunoasc mai bine și, de ce nu, de a organiza un fel de petrecere și, pe de altă parte, de a menține vie tradiția românească.
Această intenție de a peți era dinainte anunțată de către familia tânărului pentru ca la casa fetei să se poată pregăti cele necesare iar oaspeții să fie întâmpinați cum se cuvine.


"Părinţii feciorului merg la părinţii fetei, ca să căpărască (căpara-arvună) fata. Aceasta se face prin o anumită sumă de bani, de comun 5 florini, care rămân la părinţii fetei. Hotărăsc apoi ziua tocmei şi hainele ce au socrii să cumpere fetei. (Un buzdic, (pieptar), o mintie, o păreche de păpuci, o cârpă mare de mătase şi un dulap). Părinţii fetei cer apoi, aşa numiţii „bani de masă”. (Până la 200 florini, după  împrejurările materiale.) Aceşti  bani  sunt ai tinerei (miresei) şi pe care îi dă junele (mirele) în ziua tocmei. Înainte de a se hotărî însă suma „banilor pe masă”, părinţii feciorului zic că dau suma cerută, dar şi ei ar dori să ştie, că ce parte (zestre) capătă tânara? Spunându-li-se aceasta, şi dacă le pare prea mică, cer să o mai mărească cu ceva. (Zestrea de comun constă din 2-3 jughere pământ, după împrejurări. Pe lângă pământ se mai adauge şi o anumită sumă de bani şi altele). Dacă părinţii fetei n-au nimic în contră, sunt înţeleşi pe deplin.

După toate acestea, beau în norocul tinerilor din rachiul (vinarsul) adus într-o ciutură, cârceag mic sau sticlă, de tatăl junelui. Atât la sosirea, cât şi la îndepărtarea părinţilor feciorului, fata sau tânăra le sărută mâinile, fiind dăruită (cinstită) din partea acestora cu bani.

Sosind ziua tocmei, la casa părinţilor feciorului, după amiaz se adună rudele chemate (invitate) - numai cele mai de aproape - care apoi împreună cu junele şi părinţii acestuia, parcurg mai multe strade, chiuind şi în sunetele lăutarilor, merg în trăsuri la tânără, la părinţii fetei. Ajunşi la casa tinerei, sunt poftiţi înăuntru. Până nu merg în odaie, tatăl junelui pofteşte cu rachiu pe tatăl fetei. Acesta bea în sănătatea şi norocul tinerilor. Tot astfel pofteşte tatăl fetei pe tatăl feciorului cu rachiu, care tot în sănătatea şi norocul tinerilor bea. Oaspeţii încă beau într ei. Lăutarii cântă doine poporale. La un timp, oareşcine întreabă, că unde e tânăra? După câteva momente intră tânăra în odaie, condusă de o nevastă tânără, numită „călăuză”, care dă bineţe cu „Bună seara, cuscrilor”. Toţi îi răspund: „Mulţumim d-tale” şi „Bună să-ţi fie inima”. Călăuza apoi se adresează cătră părinţii feciorului: „Cu ce ne dăruiţi (cinstiţi) dacă voiţi să vă sărutăm?” „Cu bani mulţi”, răspund aceştia. Călăuza sărută apoi mâna părinţilor junelui, iar pe tineri în gură. După aceasta tânăra sărută mâna bătrânilor. Toţi, şi oaspeţii, îi dăruiesc bani.

Amândouă părăsesc apoi odaia, în care timp lăutarii cântă de marş. Peste câteva momente iar revin, repetându-se scena de mai sus. Aceasta se face de trei ori, având acea deosebire, că atât tânăra cât şi călăuza întotdeauna îşi schimbă hainele sau îmbrăcămintea. După aceasta, tânăra merge la june, care şade la masă, sau cum zic ţăranii noştri „după masă” şi-l întrebă că cu ce o dăruieşte el pe ea? Junele zice: „Eu te dăruiesc cu o pogace şi cu un măr frumos.” Tânăra ţine poala, unde junele aşează o pogace mică şi un măr. Tânăra apoi părăseşte odaia. Lăutarii cântă de marş, iar oaspeţii strigă în cor şi de mai multe ori „Să trăiască tânăra.” În pogace şi măr e suma hotărâtă  a „banilor de masă”. După câteva momente tânăra vine în odaie, când se începe jocul, jucându-se „Hora”, „Ardeleana”, „Axioane” şi „De doi”.

Când a înserat bine, se aduce cina şi cinează cu toţii împreună. După cină se împart darurile (cadourile) din partea tinerei pe seama părinţilor junelui şi a rudelor acestuia. Socrul mare capătă un rând de albituri, soacra mare un ciupag şi o păreche de poale, junele o cârpă (batistă), iar rudele câte un peşchir (ştergar alb). Afară de aceasta, se leagă de tot calul de la trăsurile cu care au venit părinţii şi rudele junelui, câte un ştergar de pânză albă.

După tocmă, urmează credinţa (fidanţarea), care o săvârşeşte preotul.În ziua următoare, părinţii feciorului merg la părinţii fetei, ca să căpărască (căpara-arvună) fata. Aceasta se face prin o anumită sumă de bani, de comun 5 florini, care rămân la părinţii fetei. Hotărăsc apoi ziua tocmei şi hainele ce au socrii să cumpere fetei. (Un buzdic, (pieptar), o mintie, o păreche de păpuci, o cârpă mare de mătase şi un dulap). Părinţii fetei cer apoi, aşa numiţii „bani de masă”. (Până la 200 florini, după  împrejurările materiale.) Aceşti  bani  sunt ai tinerei (miresei) şi pe care îi dă junele (mirele) în ziua tocmei. Înainte de a se hotărî însă suma „banilor pe masă”, părinţii feciorului zic că dau suma cerută, dar şi ei ar dori să ştie, că ce parte (zestre) capătă tânara? Spunându-li-se aceasta, şi dacă le pare prea mică, cer să o mai mărească cu ceva. (Zestrea de comun constă din 2-3 jughere pământ, după împrejurări. Pe lângă pământ se mai adauge şi o anumită sumă de bani şi altele). Dacă părinţii fetei n-au nimic în contră, sunt înţeleşi pe deplin.

După toate acestea, beau în norocul tinerilor din rachiul (vinarsul) adus într-o ciutură, cârceag mic sau sticlă, de tatăl junelui. Atât la sosirea, cât şi la îndepărtarea părinţilor feciorului, fata sau tânăra le sărută mâinile, fiind dăruită (cinstită) din partea acestora cu bani.
Sosind ziua tocmei, la casa părinţilor feciorului, după amiaz se adună rudele chemate (invitate) - numai cele mai de aproape - care apoi împreună cu junele şi părinţii acestuia, parcurg mai multe strade, chiuind şi în sunetele lăutarilor, merg în trăsuri la tânără, la părinţii fetei. Ajunşi la casa tinerei, sunt poftiţi înăuntru. Până nu merg în odaie, tatăl junelui pofteşte cu rachiu pe tatăl fetei. Acesta bea în sănătatea şi norocul tinerilor. Tot astfel pofteşte tatăl fetei pe tatăl feciorului cu rachiu, care tot în sănătatea şi norocul tinerilor bea. Oaspeţii încă beau într ei. Lăutarii cântă doine poporale. La un timp, oareşcine întreabă, că unde e tânăra? După câteva momente intră tânăra în odaie, condusă de o nevastă tânără, numită „călăuză”, care dă bineţe cu „Bună seara, cuscrilor”. Toţi îi răspund: „Mulţumim d-tale” şi „Bună să-ţi fie inima”. Călăuza apoi se adresează cătră părinţii feciorului: „Cu ce ne dăruiţi (cinstiţi) dacă voiţi să vă sărutăm?” „Cu bani mulţi”, răspund aceştia. Călăuza sărută apoi mâna părinţilor junelui, iar pe tineri în gură. După aceasta tânăra sărută mâna bătrânilor. Toţi, şi oaspeţii, îi dăruiesc bani.


Titlul articolului : DE-ALE ROMÂNILOR, -Datini şi credinţe poporale, la nunţi, în Banat, comitatul Torontatului-Publicat în : Familia, Oradea Mare, nr. 20; 16/29 mai 1904. Autor: Alexandru Țințariu




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Primele atestări documentare ale românilor din Banatul sârbesc Panorama oraşului Vârşeţ Elementul etnic românesc a fost prezent în Banat din cele mai vechi timpuri. Încă din evul mediu timpuriu, din perioada formării limbii și a poporului român, putem vorbi despre prezența unor elemente protoromânești în Banatul de sud-vest. Concret, este vorba despre o populație valahă, pe care o amintește notarul regelui maghiar Bela al III-lea în Cronica sa Faptele ungurilor. Aceasta se face în contextul descrierii cuceririlor maghiare ale Câmpiei Panonice care au avut loc începând cu anul 896, prin venirea triburilor ungurești sub conducerea lui Arpad. Atacul unguresc asupra ducatului lui Glad, care își avea una din reședințele sale în cetatea Cuvinului, aduce primele informații, ce e drept confuze, despre prezența protoromânilor în zonă. Anume, în ajutorul ducelui Glad, stăpânul acestor teritorii, care s-a închis în cetatea Cuvinului pentru a se apăra de agresori, au venit

Banatul sârbesc este la fel de bogat ca şi Banatul românesc

Atlas cultural al Banatului sârbesc Banatul, regiune unitară până atunci, a fost sfârtecat în 1919. Treimea de sud-vest a fost detaşată de celelalte două treimi şi, datorită graniţei existente între ei, bănăţenii au început să uite unii de alţii. Abia în ultima vreme ne-am redescoperit. Banatul sârbesc este la fel de bogat în mărturii istorice, deţine monumente impresionante şi are un trecut la fel de glorios ca şi Banatul românesc. Din aceste motive, şi trecutul său a fost multă vreme ţinut sub preş. În martie 2007 a apărut un frumos Atlas cultural al Banatului (sârbesc), autor Aleksandar Manojlović, cuprinzând localităţile care deţin vestigii istorice importante şi care au şi unele manifestări de tradiţie. Sunt incluse acolo peste 80 de locaţii acoperind întreaga zonă. Atlasul, editat în limba sârbă, este aproape necunoscut la noi. (România) De aceea am tradus pentru cititorii români informaţiile găsite acolo. Parcurgându-le, vom fi cu toţii de acord că ele conţin o istorie măre

Grebenaț, localitate străveche

  Sunet: Richard Clayderman, Voce: Adriana Petroi