Activitățile Centrulului Cultural ”Infinitum” din Glogoni au marcat zilele trecute sărbătoarea Crăciunului în mai multe feluri, iar despre aceste activități ne povestește doamna prof. Rodica Marianu.
"La concursul ”Scrisoare către Moș Crăciun” au participat copiii care învață limba română la acest Centru și de data aceasta s-au exprimat în formă scrisă. Cunoștințele acumulate la cursuri le-au aplicat în scrisori, iar pe lângă acestea au însușit și unele noțiuni noi. Bucurie și zâmbete pe fața copiilor din Glogoni le-a adus și anunțul că vor fi premiați cu cadouri ocazionale de Crăciun. Prin înregistrări video, interpretând colinde sau urături și recitând poezii despre Crăciun, ei au participat și la evenimentul online ”Colindele neamului” organizat de Comunitatea Românilor din Serbia, dar și la ”Colindele neamului românesc”, organizat de fundația ”Protopop Traian Oprea” și alte asociații. Este important de menționat că pentru desfășurarea cât mai bună a activităților, de o importanță deosebită este susținerea prin proiectul ”Sprijin educațional”, care este aprobat de către Consiliul Național al Minorității Naționale Române din Serbia. În momentul de față este în pregătire prezentarea online a evenimentului, viața și opera lui Mihai Eminescu, iar apoi urmează pe 15 ianuarie ca această prezentare să fie și transmisă elevilor, tot prin intermediul internetului, care și ei, la rândul lor, vor contribui cu poezii și lucrări".
Activitățile care se desfășoară la Centrul Cultural ”Infinitum”, la Atelierele de limba română cu elemente de cultură națională din Glogoni, sunt activități lăudabile. La acele cursuri, copiii fac cunoștință și cu tradiția și cultura română, predarea orelor de limba română se ţine la sfârşit de săptămână de către prof. Rodica Marianu într-o încăpere a Casei de Cultură din localitatea Glogoni, unde în bună înţelegere convieţuiesc mai multe etnii. De aceea, la ore nu vin doar copii de origine română, ci și de alte origini, dorind sa învețe cuvinte și expresii noi. Pentru ei, însușirea limbii române este o ocazie rară care le va aduce multe avantaje în viață. Totodată este și și limba prietenilor și a vecinilor lor. Elevii sunt împărțiți in trei grupuri, după nivelul de cunostinţe al limbii, de la nivelul începător, peste nivelul mijlociu și până la nivelul cel mai avansat. Pe doamna Rodica o bucură faptul că orele de limba română și cultură sunt frecventate cu drag de copiii de origine română, dar şi de copiii de origine sârbă, macedoneană și de alte origini.
Adriana Petroi
Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare. Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante. Petrovasâla, primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...
Comentarii
Trimiteți un comentariu