Treceți la conținutul principal

Bolintineanu şi Bălcescu în Banat şi în Serbia

 Mircea Măran

Bolintineanu şi Bălcescu în Banat şi în Serbia



În timpul Revoluției de la 1848-49, prin Banat au trecut numeroase personalităţi implicate cu sau fără voia lor în evenimentele în care se croia soarta naţiunilor europene. 

Au fost printre aceştia şi numeroşi români, cunoscuţi oameni de cultură şi de condei, revoluţionari, preoţi, cât și oameni de alte profesii, care în corespondenţa pe care au purtat-o, sau în notele de călătorie, descriu impresiile pe care le-au trăit călătorind pri Banat, dar și prin Principatul Serbiei. Cunoscutul scriitor şi revoluţionar român Dimitrie Bolintineanu descrie în notele sale de călătorie trecerea sa prin părţile sudice ale Banatului, după exilarea membrilor guvernului şi a altor revoluţionari din Bucureşti, în urma înăbuşirii Revoluţiei în Ţara Românească, la 13 septembrie 1848. Prizonierii trebuiau să fie transportaţi pe Dunăre până la Zemun, de unde puteau să plece mai departe unde doreau. Ajungând la Orşova, au renunţat la călătoria pe fluviu şi fiind toleraţi de soldaţii turci care îi însoţeau, au luat-o pe uscat, trecând printr-un sat găsit „la trei leghe”, în care locuitorii s-au arătat binevoitori faţă de aceşti necunoscuţi. „După şase oare de umblet”, au ajuns „într-un sat românesc şi sârbesc ce se afla revoltat contra ungurilor”, în care au fost primiţi cu neîncredere, ba chiar şi cu duşmănie de localnici, care îi credeau prietenii ungurilor. După ce a luat cuvântul arhimandritul Snagoveanu, unul dintre exilaţi, în care „le vorbi arătându-le adevărata (noastră) poziţie; într-un minut această mulţime turbată îşi schimbă credinţa, şi ameninţările ei se schimbară în manifestaţii de bucurie”. Chiar mai mult, „căpitanul satului le-a vizat paşaporturile pentru Viena” şi primind şi trăsuri de la localnici, „pe la miezul nopţei plecară în şeapte trăsuri”1. Nu putem stabili în ce localitate bănăţeană au poposit revoluţionarii din Ţara Românească, pentru că autorul nu ne dă numele satului, dar oricum, desigur este vorba despre una din localităţile mixte (sârbo-române) găsite sub administraţia Comitetului Districtual de la Panciova, din apropierea Dunării. Despre evenimentele tragice din Banat care au avut loc în aceste zile vorbeşte în corespondenţa sa şi cunoscutul revoluţionar şi scriitor român Nicolae Bălcescu, care chiar pe atunci se găsea la Belgrad, având intenţia de a intra în contact cu conducerea mişcării revoluţionare maghiare. Într-o scrisoare trimisă lui Ion Ghica din 8 mai 1849, Bălcescu menţionează că în acele zile se găsea în Banatul de sud. Iată un fragment din evocările lui Bălcescu: 

„A doa zi, după ce am vizat pasul într-un sat, am plecat înainte, zicând că mergem ca să trecem în Serbia, pe la Gradista. Pân-a nu ajunge acolo, am aflat că unguri au intrat cu o zi mai nainte în Verşetz şi că se aşteaptă în acea noapte în Weisskirchen. Am hotărât atunci a merge în acest loc. Am izbutit a ne mai viza pasul până la Kubin, zicând că mergem la Semendria. Am întâlnit în drum o mulţime de emigranţi din acele oraşe, cum şi trupele ce o loase la fugă. Eram opriţi şi interogaţi la tot pasul. Pericolul nostru era cu atât mai mare, că înţelelesem p-acolo că Tunes, care trecuse tot p-acolo înainte de opt zile, fusese arestat ca spion, la Verşeţ. Noi însă cu minciuni şi cu curagiu am eşit limpezi din toate fără a pătimi nimică. Era noroc că vorbeam limbili română şi sârbă. Am ajuns seara în Weisskirchen (Biserica Albă – M.M.) de unde fugise toţi, afară de câţiva orăşeni nemţi şi români, partizani a ungurilor. Toţi ne asigura ca aceştia va sosi îndată. Dar noi nu ne mulţumeam cu această nădejde. De aceea hotărârăm ca chiar în aceea noapte să mergem înaintea lor. Ei veniseră până la un sat numit Lagerdorf (Straja – M.M.), trois heures loin de noi, unde chiar în acea noapte a avut o bătae cu o trupă de împărăteşti”


Despre călătoria lui Bălcescu prin Banat şi scrisorile trimise de acesta din Belgrad şi Panciova, vezi şi: Radu Flora, Din relaţiile sîrbo-romîne (Privire de ansamblu), Panciova, 1964, p. 178-1817 N. Bălcescu, Corespondenţă..., p. 227. Din scrisoarea către Ion Ghica, trimisă de la Paris în 22 octombrie 1849. 






Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...