Treceți la conținutul principal

Bolintineanu şi Bălcescu în Banat şi în Serbia

 Mircea Măran

Bolintineanu şi Bălcescu în Banat şi în Serbia, partea a doua



Nereuşind să intre în contact cu maghiarii, Bălcescu şi Skender, tovarăşul care îl însoţea, s-au retras la Belgrad, de unde făceau planuri ca să treacă din nou Dunărea şi să pătrundă peste Alibunar înspre poziţiile maghiare. Între timp, după cum deja am spus, maghiarii au cucerit Panciova, unde îl găsim pe Bălcescu deja la 10 mai. În aceeaşi zi, revoluţionarul român se întâlneşte la Panciova cu generalul Perczel, „care a fost foarte amabil”3. De acolo, Bălcescu trimite către Ion Ghica mai multe scrisori, în perioada 10-14 mai4, zi în care se pare că a plecat înspre răsărit, călătorind prin Banat şi ajungând la Mehadia în 18 mai, de unde din nou se anunţă prietenului său Ghica cu o scrisoare din 20 mai5. Este de presupus că în decursul acestei călătorii Bălcescu, plecând din Panciova, a trecut prin Satu Nou, Petrovasâla, Alibunar, continuând mai departe (poate prin Vârşeţ), până la Mehadia, însă nu avem informaţii despre eventualele sale contacte cu românii din această zonă6. Mai târziu, Bălcescu merge la Pesta, unde se întâlneşte cu conducătorii revoluţionarilor maghiari. 

Prin intervenţia trupelor ruseşti, revoluţia maghiară a fost însă înfrântă în prima jumătate a lunii august 1849. Maghiarii s-au retras din Panciova în noaptea dintre 9 şi 10 august. Armata revoluţionară maghiară a depus armele la Vilagos (Şiria), pe data de 13 august 1849. Bălcescu se găseşte o perioadă de timp în Transilvania, la Avram Iancu, după care încearcă să găstească o modalitate de a părăsi ţara. 

În călătoriile sale clandestine pe care le-a întreprins în aceste zile de sfârşit de revoluţie, ajunge din nou la Panciova, trecând prin Lipova, Timişoara şi, desigur, din nou prin localităţile Banatului de sud-vest. În timpul acestei călătorii, care a durat zece zile, vindea „doniţi” din sat în sat şi din oraş în oraş. După cum singur afirmă, în aceste zile „a trăit rău, dormind tot mereu pe iarbă umedă, în ploae, fără foc, hrănit rău”7. „Viaţa asta câinească” însă l-a făcut sănătos, reuşind să-şi amelioreze necazurile prin glume şi umor. La Panciova petrece o zi întreagă la piaţă, pe o ploaie puternică, „vânzând ciubăre şi certându-se cu babele, câte un ceas, pentru un crăiţar”8. Abandonându-şi căruţele cu marfă la malul Dunării, în orele serii a trecut fluviul, ajungând la Zemun, iar de acolo, mai târziu, pleacă înspre Viena şi în sfârşit, pe data de 16 octombrie, ajunge la Paris. În ţările române şi în Monarhia Habsburgică nu se va mai întoarce niciodată, sfârşindu-şi viaţa în exil, în anul 1852.


Despre călătoria lui Bălcescu prin Banat şi scrisorile trimise de acesta din Belgrad şi Panciova, vezi şi: Radu Flora, Din relaţiile sîrbo-romîne (Privire de ansamblu), Panciova, 1964, p. 178-1817 N. Bălcescu, Corespondenţă..., p. 227. Din scrisoarea către Ion Ghica, trimisă de la Paris în 22 octombrie 1849. 




















Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...
"De fiecare dată când pășesc pe scenă am emoții dar cred că acesta este un lucru pozitiv. Un om fără emoții nu poate să ajungă la sufletul ascultătorului. Muzica în sine, este plină de emoție". Pentru început vă rog să vă prezentaţi, să ne spuneţi  despre dumneavoastră, unde lucraţi, cu ce vă ocupaţi? Numele meu este Lavinius Nikolajevic și sunt muzician. Chiar dacă pare o descriere simplă, această caracterizare succintă însumează o viață dedicată fenomenului muzical din care cu bucurie fac parte. În momentul de față sunt cadru didactic asociat al Universității de Vest din Timișoara, Facultatea de Muzică și Teatru, Disciplina de Instrumente tradiționale de suflat din lemn.  Domnule Lavinius, ştim că sunteţi preocupat de muzică. Vă rugăm să ne spuneţi, când aţi îndrăgit muzica ? Pasiunea și aplecarea față de muzică a fost dezvoltată de către bunicul meu Gheorghe Nikolajevic, alături de care am învățat primele note muzicale și primele melodii în perioada copilăriei. Buni...