Treceți la conținutul principal

O carte uitată despre un alibunărean

  


„UN LUPTĂTOR BĂNĂŢAN: ŞTEFAN JIANU” (Caransebeş, 1935)










 Despre viaţa şi activitatea uneia dintre cele mai importante personalităţi din istoria românilor din Alibunar s-a mai scris în istoriografia noastră din Banatul sârbesc şi până în prezent. Acest mare intelectual al Alibunarului şi al Banatului nu este cu totul necunoscut celor care până în prezent au cercetat istoria acestei localităţi şi biografiile marilor personalităţi ale românilor din Banatul sârbesc. Mai puţin este cunoscut volumul publicat în anul 1935 la Editura Diecezană din Caransebeş, intitulat „Un luptător bănăţan: Ştefan Jianu”, dedicat acestui fiu al Alibunarului plecat din tinereţe din satul natal şi trecut prematur în lumea umbrelor.

           Cine a fost Şrefan Jianu?

Ştefan Jianu s-a născut la Alibunar pe data de 4 august 1882. Şcoala primară o frecventează în satul natal, liceul la Panciova, Braşov şi Fiume (Rijeka), iar studiile la Cernăuţi (Facultatea de Teologie) şi Bratislava (Facultatea de Drept). După absolvirea Facultăţii de Teologie din Cernăuţi, se angajează la Caransebeş pe postul de referent-asesor şcolar. În anul 1909 este ales în fruntea senatului şcolar al Institutului Teologic din Caransebeş, funcţie pe care o deţine până la moartea sa prematură şi neaşteptată, pe data de 15 noiembrie 1918. A fost cunoscut ca un luptător neînfricat pentru apărarea drepturilor şcolare româneşti, evidențiinudu-se în special în lupta împotriva Legii Apponyi şi în anii Primului Război Mondial, când a suferit şi prigoniri din partea autorităţilor austro-ungare.

           În memoria acestei personalităţi marcante din istoria cultural-şcolară a românilor bănăţeni, un colectiv de autori a alcătuit în anul 1935 voluul omagial intitulat „Un luptător bănăţan: Ştefan Jianu”. Despre această lucrare, amintită de fapt şi în Monografia Alibunarului (1998), s-a scris însă la noi prea puţin. Din colectivul de autori fac parte cinci colaboratori şi prieteni ai lui Ștefan Jianu, dintre care trei sunt originari din Banatul sârbesc: Constantin Rudnean (originar din Satu Nou), Ioan David (originar din Panciova) şi Aurel Uroş (originar din Doloave), ceilalţi doi autori fiind Aurel Moaca şi Nicolae Cornean.

           Din cuprinsul acestui volum ne dăm seama că pe lângă biografia acestei personalităţi, în care putem găsi informaţii deosebit de interesante despre viaţa şi activitatea sa, o parte a textului este rezervată şi amintirilor despre acesta şi omagiului adus acestei personalități şi, nu în ultimul rând, versurilor dedicate lui Ştefan Jianu. 

           Vom desprinde câteva fragmente din acest volum, ca o aducere aminte şi un îndemn generaţiilor de azi de a nu uita realizările înaintaşilor noştri.                                                        

„Lumina zilei o văzu la 4 august 1882 în Alibunar, massivă comună românească în pusta din valea Dunării bănăţene. Întinsul şesurilor i-a dat acea nostalgie a libertăţii, care l-a frământat întreaga sa viaţă; i-a zidit sufletul tare în corp puternic şi mlădios, şi acea lumină vie în ochi, căreia nimeni nu i-a rezistat...”

           „Absolvind liceul, glasul bisericosului copil din Alibunar se trezi la întâia răscruce de drumuri a vieţii. Îi şopti discret ceva, şi Ştefan Jianu luă drumul Cernăuţilor, înscriindu-se la teologie. Dar firea lui complexă şi neastâmpărată nu se mulţumi numai cu ştiinţa ce nutrea acum dorul de încoronare a puternicului său simţ religios, nu; precocele sentiment naţional cerea orizonturi, puncte de reazim şi justificare pentru obida sau drepturile unui popor oprimat de veacuri. De aceea, concomitent cu teologia la Cernăuţi, el studie dreptul la Academia din Bratislava, pe atunci Pozsony”.

           „În marea de cruci a cimitirului din Caransebeş este şi o cruce modestă; o cruce de ascet; o cruce de lemn înegrit, de ploi şi vânt; o cruce părăsită lângă un muşuroi de pământ ce-ţi dă iluzia uni mormânt de făptură omenească; e crucea lui Ştefan Jianu. Culcată pe o rână, străjuie la căpătâiul celui ce a fost odinioară purtător de cuvânt dumnezeesc şi românesc. Ştefan Jianu! ... O existenţă spiritualiceşte fecundă; o existenţă a cărei potenţialităţi intelectuale şi duhovniceşti erau în urcuş şi desvoltare; o existenţă exuberantă dar modestă; optimistă, dar inspirată de optimismul înţelepciunii evanghelice, a fost secerată în zile de grea încercare naţională... Deschis la suflet, sincer şi prietenos, - aşa îl ştiu toţii”.

           „Iar acum, Ştefan Jianu e uitat!... Arar vreun prieten intim de-şi mai descoperă capul în faţa bătătoritei movile de pământ lipindu-şi buzele spre sărutare, de ruginita cruce de la creştet. Pentru românii din Banatul iugoslav, Ştefan Jianu a rămas un simbol. Un dreptar, cuprins nu în paragrafe şi articole de lege scrisă, ci un exemplar uman de înaltă valoare educativă, religioasă şi naţională. Ţinuta lui ideologică e un isvor de inspiraţie pentru toţi iubitorii legii strămoşeşti. Din depărtarea mea cu privirile umezite de povestea vieţii lui sbuciumate şi jertfelnice, trimit răvaş de sfântă şi vecinică pomenire a celui care a fost Ştefan Jianu...”

 

Lui Ştefan Jianu

                       Nulli flebilior...

Adesea gându-mi jalnic

Spre Tine se avântă

Te văd aevea parcă

Pătruns de-o râvnă sfântă

Şi-aud un glas de tunet

Ce către noi cuvântă.

Când Domnul îndurării

Rosti supremul „Fie”

Şi-a rupt catapeteasma

Robiei pe vecie,

Trimisu-ne-a prin tine

Divina Lui solie.

O, scutier năpraznic

 În timp de agonie,

Cu ochi din altă lume

Cu glas de vijelie

Herub de fier şi pară

Din rassa lui Ilie!

Prin lumea plămădită

Cu pizmă şi uitare

Străbate ca un fulger,

Se-nalţă şi dispare

Bolidul vieţii Tale

În nesfârşita zare.

 
dr. Mircea Măran
 

  



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Confecționarea portului popular românesc a pornit de la materii prime produse în gospodăriile țăranilor dar a evoluat odată cu trecerea timpului, reprezentând azi o adevărata măiestrie atât în obținerea și decorarea țesăturilor cât și a broderiilor. Alibunar, primele decenii ale secolului XX Portul popular are aceeași structură dar se deosebește de la o localitate la alta prin amănunte cum ar fi croiala, forma și culoare.  Cromatica portului popular românesc se caracterizează prin armonie şi prospeţime, culorile fiind combinate în mod estetic. Culorile obţinute prin vopsitul vegetal erau calde, necontrastante. Odată cu apariţia coloranţilor industriali, culorile au început să fie mai tari, mai contrastante.   Petrovasâla,  primele decenii ale secolului XX Ca element utilitar, costumul se raportează la condiţiile geografice şi de climă, la ocupaţii şi meşteşuguri. Ca element de podoabă, el este legat de cele mai importante ceremonii din viaţa purtă...

Omul se pierde când nu știe să lupte, dar și când nu știe să se mai oprească. Psiholog Mihail Jianu

 Mihail Jianu, psiholog clinician, acreditat de Colegiul Psihologilor din România din anul 2006, născut în localitatea Craiova, în anul 1980.   Când citesc psiholog Mihail Jianu, întotdeauna văd cuvântul echilibru, presupun că este vorba despre echilibrul dintre trup, suflet și minte (mă corectați dacă greșesc), așadar, ne puteți spune, este greu pentru un om să ajungă la acest echilibru?   Pentru mine, echilibrul înseamnă, în primul rand, o stabilitate lăuntrică. Privind din interior spre exterior, dacă ne aflăm într-o stare de liniște, armonie și acceptare cu ceea ce suntem, această raportare pozitivă la eul propriu, vine ca o forță omnipotentă ce ne activează energia necesară pentru a schimba mersul lucrurilor și în mediul exterior, astfel încât să le orientăm în favoarea propriilor nevoi. Nu este tocmai la îndemâna tuturor persoanelor să găsească echilibrul, deoarece tentații există la tot pasul, iar omul începe să facă excese și să piardă controlul. De pild...

Vârșețul, o localitate străveche de la poalele munților

Vârșețul este o localitate străveche de la poalele munților cu același nume, care reprezintă cea mai importantă zonă montană din Voivodina. Încă pe timpul stăpânirii romane, perioadă în care acest teritoriu se găsea în cadrul provinciei romane Dacia, pe Dealul Vârşeţului, parte componentă a Munților Vârșețului, a fost ridicat un post de observaţie roman. În Evul Mediu, în acest loc la fel a existat o fortăreaţă, amintită în izvoarele maghiare medievale sub numele de Erd-Somlyo.  Despre această cetate există o serie de documente care au fost cercetate de istoricul vârșețean Felix Milleker, dar în special în timpurile noastre, de medievistul belgrădean Aleksandar Krstić, care a descoperit o serie de date inedite necunoscute până acum, referitoare la cetatea Vârșețului și la însăși orașul Vârșeț în secolele XIV –XVI. Prin urmare, în evul mediu, în timpul stăpânirii maghiare asupra Banatului, cetatea Vârțețului, la fel ca și localitatea Vârșeț de la poalele dealului, purta numele de Er...